درمان ناباروری به روش IUI

بهترین روش برای درمان ناباروری چیست؟ به طور کلی، انجام IUI به یک لوله رحم باز و نمونه مایع منی حاوی اسپرم های سالم نیاز دارد. تخمدان های زنان به طور معمول، در هر ماه یک تخمک آزاد می کنند. پیش از تلقیح اسپرم به درون رحم، ابتدا پزشک باید زمان دقیق تخمک گذاری را مشخص کند. هنگام انجام عمل IUI مرد می بایست یک نمونه اسپرم بدهد. این نمونه به منظور تجمع اسپرم های مقاوم تر، در آزمایشگاه شست و شو داده می شود. سپس با استفاده از لوله ای باریک و بلند (کاتتر) به صورت مستقیم از راه دهانه رحم به رحم انتقال داده می شود. این پروسه چند دقیقه طول می کشد و دو هفته پس از تلقیح اسپرم به درون رحم، تست بارداری گرفته می شود.

درمان ناباروری به روش IUI در چه مواردی کاربرد دارد؟

درمان ناباروری با روش IUI برای برخی زوج ها کاربردی است. وجود بیماری های آمیزشی (مانند ایدز و هپاتیت) و یا اختلالاتی در روند بارداری ممکن است باعث نازایی شوند. ناگفته نماند در مواردی که زن اسپرم را از یک اهدا کننده دریافت می کند، می تواند از روش IUI برای درمان نازایی استفاده کند. همچنین در شرایطی که مردی پیش از سرطان اسپرم خود را منجمد کرده و پس از مدتی قصد بچه دار شدن می کند نیز می توان از IUI استفاده کرد. بد نیست بدانید پزشک زمانی که ترشحات دهانه رحم زنان غیرطبیعی باشد نیز باروری به روش IUI را پیشنهاد می کند.

درمان ناباروری با انجام IUI

درمان ناباروری به روش IUI در  اصفهان برای چه مواردی تجویز می شود؟

درمان ناباروری به روش IUI زمانی که میزان تحرک اسپرم مرد کم و ضعیف است، بسیار موثر به نظر می رسد. به عبارتی دیگر، اسپرم ضعیف نمی تواند به تخمک برسد. در این صورت از طریق روش IUI و قرار دادن اسپرم در رحم شانس باروری افزایش می یابد. افراد دارای شرایط زیر می توانند با انجام روش IUI نسبت به درمان نازایی اقدام کنند. نازایی به دلایل زیر معمولاً با IUI قابل درمان است:

• نازایی هایی که به خاطر عامل مردانه اتفاق می افتند.
  • نازایی هایی که توجیه نشده یا بدون علت هستند.
  • نازایی هایی که به دلیل وجود اختلال در عملکرد تخمک گذاری اتفاق می افتند.
  • نازایی هایی که به علت وجود مشکل در گردن رحم هستند.
  • نازایی هایی که به خاطر عامل رحمی هستند.
  • نازایی هایی که به دلیل اختلال در عملکرد نعوظ آلت تناسلی مردان می باشند.
  • نازایی هایی که به علت اختلالات خفیف در فاکتورهای مردانه هستند.
  • نازایی هایی که به دلیل وجود بافت زخم در دهانه رحم می باشند.

روش IUI چه معایبی دارد؟

لازم است بدانید که درمان ناباروری به روش IUI در برخی موارد موثر نیست. به عنوان مثال، در صورت وجود انسداد و یا آسیب دیدگی شدید لوله های رحمی، پزشک این روش را تجویز نمی کند. همچنین این روش برای زنان یائسه و یا زنانی که دارای نواقص تخمدانی هستند، موثر نیست. با این حال درمان ناباروری به روش IUI معایبی نیز دارد. لازم به ذکر است بارداری چندقلو نوعی بارداری پرخطر محسوب می شود که مصرف داروهای باروری تحریک کننده تخمدان، احتمال دو یا چندقلوزایی را افزایش می دهد.

میزان موفقیت درمان ناباروری به روش IUI چقدر است؟

به طور کلی، برخی عوامل در درمان ناباروری با IUI موثر هستند. علت ناباروری زوج، سن خانم دریافت کننده اسپرم، میزان ذخیره تخمک زن، کیفیت و کمیت اسپرم مرد در موفقیت آمیز بودن درمان نازایی به روش IUI بسیار تاثیرگذار است. همچنین بارداری از این طریق در زوج هایی که مشکل نازایی از جانب مرد است، آسان تر به نظر می رسد. از طرفی، زوج هایی که ناباروری آنها علت مشخصی ندارد با IUI می توانند نتیجه بهتری بگیرند؛ چرا که در این روش لقاح به صورت طبیعی در بدن رخ می دهد. در صورتی که علت ناباروری زوجی نامشخص باشد، احتمال موفقیت آمیز بودن این روش در آنها حدوداً 4 تا 5 درصد است. مصرف داروهای باروری به همراه انجام روش IUI احتمال موفقیت آمیز بودن این فرایند را به 15 درصد افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید: گوشت اضافه جای بخیه سزارین