انجام زایمان فیزیولوژیک

زایمان طبیعی به روش فیزیولوژیک و زایمان بدون درد با روش هاب مختلف در اتاق های LDR(خصوصی ویژه زایمان طبیعی) توسط پزشک و با استفاده از تجهیزات کامل انجام می شود.

زایمان و حمل نوزاد در دوران بارداری از مهمترین نقش هایی می باشد که خداوند در زندگی به مادران هدیه نموده است. امروزه مادران با استفاده از روش های نوین علم پزشکی به راحتی قادر به کنترل روند بارداری و در نهایت زایمان خود می باشند. عدم توجه به دوران بارداری و زایمان مادر می تواند خاطره ای بسیار دردناک را از این دوران در ذهن مادران باقی بگذارد. در نتیجه علم نوین پزشکی در این راستا فعالیت می کند تا دوران بارداری و زایمان را برای مادران به یکی از بهترین روزهای زندگی آنها تبدیل نماید. مادران جوان می توانند با نگاهی مثبت به دوران بارداری مراحل سخت زایمان را برای خود به یکی از شیرین ترین تجربه های زندگی تبدیل کنند. امروزه مادران می توانند از روش های گوناگونی برای زایمان خود استفاده نمایند.

زایمان طبیعی و یا همان زایمان فیزیولوژیک یکی از راه های زایمان برای مادران می باشد که بر اساس چرخه طبیعی بدن مادر صورت می پذیرد. امروزه مادران می توانند با حضور در مراکز تخصصی مانند مرکز تخصصی زایمان فیزیولوژیک در اصفهان نسبت به زایمان فیزیولوژیکی خود اقدام نمایند. انتخاب بهترین مراکز درمانی برای زایمان فیزیولوژیک در اصفهان می تواند چرخه زایمان را برای خانم های اصفهانی قدری قابل تحمل تر نماید.

تعریف کلی زایمان فیزیولوژیک چیست؟

زایمان فیزیولوژیک
زایمان فیزیولوژیک

زایمان فیزیولوژیک یا زایمان طبیعی به معنای سپری نمودن مراحل وضع حمل در مادران طبق سیکل طبیعی زایمان می باشد. در واقع به زایمانی زایمان فیزیولوژیک گفته می شود که در آن بیمار بدون نیاز به روش های جراحی و دارویی قادر به کنترل چرخه زایمان خود باشد. چرخه زایمان در خانم ها با ترشح هورمونی اکسی توسین از مغز آنها آغاز می شود. در نهایت شروع انقباضات رحمی و حرکت کودک در بدن نیز در ادامه این مسیر اتفاق می افتد. در این روش مادران تا فرارسیدن سیکل زایمان نیاز به مراقبت های پزشکی و امکانات دارویی ندارند. در نتیجه آغاز فرایند زایش خود سرآغاز نهایی پروسه زایمان برای مادران در نظر گرفته می شود.

روند اجرای این فرایند طبیعی در بدن مادران چگونه است؟

با رسیدن به دوره نهایی بارداری مادر متخصصان شروع تغییرات بدن مادر و نوزاد برای آماده سازی زایمان را مشاهده خواهند نمود. بروز این تغییرات به شکلی است که بدن جنین تکامل می یابد و برای آغاز زندگی در فضای خارج از رحم آماده می شود. دردهای زایمان در زنان به دلیل ترشح هورمون اکسی توسین اتفاق می افتد. ترشح این هورمون در بدن مادر سبب افزایش انقباض در دهانه رحم مادر و در نهایت خروج جنین از بدن مادران می شود. در این چرخه مادر به طور طبیعی و بدون نیاز به داروهای محرک می تواند روند زایمان طبیعی خود را کنترل نماید. امروزه متخصصان برای کاهش عوارض زایمان طبیعی در مادر از آنها می خواهند تا بهترین حالت برای زایمان خود را انتخاب نمایند. در این شرایط مادر می تواند به راحتی درد زایمان را تحمل نموده و چرخه یک زایمان طبیعی را تجربه کند.

آیا زایمان طبیعی برای مادران راحت تر است؟

زایمان فیزیولوژیک در اصفهان
زایمان فیزیولوژیک در اصفهان

در پاسخ به این پرسش می توان اینگونه بیان نمود که عموما زایمان طبیعی در مادران تحت تاثیر عوامل متعدد قرار می گیرد. به شکلی که گاهی با توجه به ساختار بدن مادران ما شاهد زایمانی راحت و با کمترین درد در آنها خواهیم بود. البته سختی زایمان فیزیولوژیک در مادران به عوامل دیگری مانند فرهنگ، ترس مادر از مراحل زایمان، تجارب قبل مادر در تولد فرزندان، سن مادر، شرایط فیزیولوژیکی بدن مادر و حتی اسکلت بندی لگن مادر وابسته می باشد. البته نمی توان منکر این موضوع شد که زایمان طبیعی دارای درد فراوانی در ناحیه کمر، پاها و اندام تناسلی مادران است که مادر در سیکل زایمان مجبور به تحمل آن خواهد بود.

ولی توجه به این مورد نیز الزامی است که زایمان طبیعی یکی از کم تهاجمی ترین روش های زایمان برای مادران می باشد. در نتیجه به مادران جوانی که قصد باردار شدن دارند توصیه می کنیم تا به جای استفاده از روش های تهاجمی مانند سزارین از روش های طبیعی زایمان برای تولد نوزاد خود استفاده نمایند. زایمان فیزیولوژیک برای مادران کمترین عوارض را به  همراه دارد. زایمان طبیعی در دراز مدت به ساختار بدن مادر آسیب چندانی وارد نمی کند. در نهایت مادران می توانند با مراجعه به مراکز تخصصی زایمان فیزیولوژیک در اصفهان شرایطی امن را برای تولد نوزاد خود فراهم نمایند.