عفونت واژن مقاوم به درمان

عفونت واژن نوعی عفونت قارچی است که گاهی به راحتی درمان نمی گردد و به عفونت واژن مقاوم به درمان تبدیل می شود.

عفونت واژن مقاوم به درمان با هر نوع دارو و یا آنتی بیوتیکی بهبود نمی یابد. در صورت بهبودی نیز در مدت زمان کوتاهی دوباره عود می کند و فرد را آزار می دهد. با وجود اینکه فرد تمامی نکات بهداشتی را رعایت می کند، باز هم بدن او دچار این عفونت قارچی می شود. به همین دلیل بیمار باید تحت نظر پزشک قرار گیرد تا او روش های متفاوت درمانی را روی او آزمایش نماید. به طور کلی یک عفونت قارچی ساده با خارش واژن و لابیا، تورم، سوزش شدید و ترشحات خمیری و پنیری بدبو همراه است. وقتی این عفونت بسیار شدید می گردد، این  دردها شدت بیشتری می یابند و برای فرد غیر قابل تحمل می شوند.

دلایل ابتلا به عفونت واژن مقاوم به درمان

نباید هر نوع عفونت را از نوع عفونت واژن مقاوم به درمان دانست. اما اگر فردی در هر سال بیش از چهار بار دچار عفونت شدید واژن می شود، حتما دچار این نوع عفونت شده است. خشکی واژن، سیستم ایمنی ضعیف بدن، نوسانات هورمونی ایجاد شده در دوران بارداری و یائسگی می توانند از عوامل ایجاد این نوع عفونت باشند. البته مصرف انواع آنتی بیوتیک های مختلف( به هم خوردن فلور طبیعی واژینال) و داشتن بیماری های زمینه ای مانند ایدز و دیابت نیز زمینه ساز ابتلا به این عفونت مقاوم و پیشرفته هستند. یکی از مهم ترین علل عدم درمان این نوع عفونت به هم خوردن فلور نرمال واژن می باشد. وقتی که نسبت تعداد میکروب های مفید و مضر بدن متناسب باشد، فلور واژن نرمال است. کاهش هورمون استروژن و خشکی واژن از عوامل به هم خوردن فلور نرمال و طبیعی واژن می باشند.

راه های درمان عفونت شدید واژن

درمان عفونت واژن مقاوم به درمان در اصفهان

برای درمان عفونت واژن مقاوم به درمان باید هر چه زودتر اقدام کرد. زیرا در صورت عدم درمان به موقع و رسیدگی به این مشکل، ممکن است بدن با مشکلاتی روبرو شود. سقط جنین، زایمان زودرس، ناباروری، ملتهب شدن لگن و احساس درد شدید در هنگام برقراری روابط جنسی از این مشکلات هستند. دوره درمان عفونت قارچی شدید مقاوم به درمان طولانی تر از دوره درمان عفونت قارچی ساده است. پزشکان متبحر اصفهانی برای درمان این نوع عفونت ابتدا از بیمار می خواهند که نسبت به مصرف دوزهای مختلفی از قرص ها و یا شیاف های کلوتریمازول، میکونازول، ترکونازول و بوتوکونازول اقدام نمایند. مدت زمان مصرف هر کدام از این داروها می تواند دو تا شش هفته باشد.

بیشتر بخوانید: شکل واژن بعد از عمل هیسترکتومی

در صورتی که این داروها تاثیری بر درمان عفونت شدید واژن نداشته باشند، از بیمار خواسته می شود که از روش آر اف واژن یا لیزر استفاده کند. در این روش دیواره های واژن جوان و شاداب می شوند. این روش کمک می کند که فلور واژن به حد نرمال و طبیعی خود نزدیک گردد. قابل ذکر است کسانی که دچار این نوع عفونت هستند، باید همسر خود را نیز تحت درمان قرار دهند. زیرا در بسیاری از موارد این عفونت مسری می باشد. کسانی که دوره درمان را می گذرانند نیز باید از برقراری روابط جنسی خودداری کنند.

راه های پیشگیری از ابتلا به عفونت واژن

برای جلوگیری از ابتلا به عفونت قارچی ساده و پیشرفته می توان نکات ساده ای را رعایت کرد تا دچار مشکل نشویم. ابتدا اینکه بهتر است از لباس های زیر نخی استفاده کرد. زیرا این لباس ها رطوبت را به خود جذب نمی نمایند. دوش های واژینال از لوازم محبوب خانم ها هستند. اما این لوازم بهداشتی سبب از بین رفتن باکتری های مفید واژن می شوند. به همین دلیل زمینه ابتلای فرد به عفونت قارچی ایجاد می گردد. تامپون، اسپری و عطرهای معطر می توانند سبب ابتلای فرد به عفونت قارچی شدید واژن شوند. خانم ها باید لباس زیر خود را هر چند روز عوض نمایند و بعد از دفع ادرار خود را خشک نمایند. همچنین باید در زمان برقراری رابطه جنسی از کاندوم استفاده شود.