علت قفل شدن واژن حین رابطه جنسی چیست

علت قفل شدن واژن حین رابطه جنسی چیست؟

علت قفل شدن واژن حین رابطه جنسی چیست؟ شاید جواب این سوال برای بسیاری از عزیزان جالب باشد. انقباض غیرارادی واژن هنگام آمیزش می‌تواند منجر به دخول ناقص یا عدم دخول شود. این امر می تواند باعث ایجاد اختلالات جنسی در زنان شود. این مشکل می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. عفونت های باکتریایی یا قارچی، التهاب و خشکی واژن، اضطراب و… از جمله مهمترین این دلایل به شمار می روند. مراجعه به پزشک می تواند به خانم هایی که با این مشکل مواجه هستند، کمک زیادی نماید.

در این مطلب از سایت دکتر راحله روح اله نژاد قصد داریم به قفل شدن واژن حین رابطه جنسی، علل و راهکارهای درمان آن بپردازیم.

مهمترین عوامل تاثیرگذار در قفل شدن واژن حین رابطه جنسی

قبل از پاسخگویی به این سوال که علت قفل شدن واژن حین رابطه جنسی چیست، باید یک سری نکات مهم را مدنظر قرار داد. قفل شدن واژن به هنگام رابطه جنسی یا واژینیسموس، انقباض غیرارادی عضلات کف لگن است که منجر به دخول غیر ممکن یا دردناک می‌شود. از جمله مهمترین علل آن عبارتند از:

• اضطراب و ترس از برقراری رابطه جنسی
  • آسیب روانی یا جسمی به هنگام برقراری رابطه
  • عفونت های قارچی واژن
  • خشکی واژن
  • و…

در برخی مواقع، واژینیسموس یا قفل شدن واژن حین رابطه جنسی ریشه روانی دارد. تعدادی از خانم ها به هنگام برقراری اولین رابطه جنسی یا حتی بعد از چند بار نزدیکی، ممکن است با این مشکل مواجه شوند. راهکارهای درمانی در این رابطه زیاد می باشد. البته نیاز است که در این رابطه با یک پزشک متخصص زنان صحبت نمود. سپس با بررسی علل و ریشه قفل شدن واژن به هنگام رابطه جنسی جهت درمان، اقدامات لازم را انجام داد. اگر این مشکل به موقع رفع نشود، در زندگی زناشویی افراد تاثیر منفی می گذارد.

بیشتر بخوانید: رفع ترک شکم در اصفهان

علت قفل شدن واژن حین رابطه جنسی چیست

چه اقداماتی را باید به هنگام قفل شدن واژن حین رابطه جنسی انجام داد؟

مهمترین نکته ای که باید در این رابطه دانست، توقف تلاش برای دخول به هنگام نزدیکی است. نقش طرف مقابل در مدیریت بهتر این مشکل، اهمیت زیادی دارد. زیرا به هنگام بروز این مشکل باید از تلاش جهت دخول به هر قیمت، دست کشید تا واژن به حالت اولیه خود برگردد. در بسیاری از مواقع بدون توجه به این موضوع مهم، اسپاسم و درد زیر شکم برای طرف مقابل ایجاد می شود.

فرایند چرخه درد به هنگام قفل شدن واژن در برقراری رابطه جنسی

افراد مبتلا به واژینیسموس قبل از دخول، اضطراب و استرس شدیدی را تحمل می کنند. این عامل به خودی خود باعث انقباض شدید عضلات واژن و بسته شدن مجرای ورودی می‌شود. اعمال هرگونه تلاش برای دخول، درد را تشدید کرده و منجر به اسپاسم و انقباض بیشتر عضلات می‌شود. در نتیجه، دخول به طور کامل انجام نمی شود. این امر می تواند منجر به از بین رفتن لذت جنسی به مرور زمان شود. تصور اینکه با تکرار رابطه یا اعمال فشار بیشتر این مشکل حل می ‌شود، اشتباه است. این امر تنها باعث تشدید چرخه درد در فرد مبتلا به واژینیسموس می شود. واژینیسموس نیاز به درمان پزشکی دارد. روان‌ درمانی، مصرف داروهای آرام ‌بخش و ضد اضطراب و استفاده از کرم‌های روان ‌کننده از جمله بهترین روش‌های درمان در این زمینه به شمار می روند.

راهکارهای درمانی جهت رفع قفل شدن واژن در رابطه

در جملات پیشین به سوال ((علت قفل شدن واژن حین رابطه جنسی چیست؟)) پاسخ دادیم. آن چیزی که مهم است، شناسایی روش های درمانی جهت رفع این مشکل می باشد. روش‌های مختلفی برای درمان انقباض غیرارادی واژن یا واژینیسموس وجود دارد:

• استفاده از ژل‌ها و لوبریکانت ‌ها برای کاهش درد به هنگام دخول
  • انجام منظم تمرینات کگل برای تقویت عضلات کف لگن
  • استفاده از روش‌های درمانی مدرن مثل آراف واژن و تزریق بوتاکس برای از بین بردن انقباض غیر طبیعی واژن به هنگام نزدیکی
  • استفاده از لیزر مونالیزا در صورت وجود خشکی یا عفونت مزمن واژن
  • درمان اضطراب و ترس‌های جنسی با مشاوره

انتخاب روش مناسب بستگی به علت اصلی بروز واژینیسموس و شدت آن دارد. مشاوره با پزشک متخصص زنان جهت بررسی و انتخاب بهترین روش درمان، ضرورت زیادی دارد.

منابع